روش های احیاء (پاکسازی) آبخوان های آلوده - بخش سوم

  

روش پمپاژ و تصفیه

کنترل هیدرولیکی آلودگی آب زیرزمینی (سیستم پمپاژ و تزریق) می تواند  رژیم جریان آب زیرزمینی را برای اهداف زیر تغییر دهد:

جلوگیری از تخلیه آب زیرزمینی آلوده  در مناطق پایین دست

کاهش سرعت حرکت هاله آلودگی

محصور کردن هاله آلودگی توسط یک سری از چاه های پمپاژ و تزریق آب 

نگهداری و رسیدگی چاهها برای موفقیت کامل این روش اهمیت زیادی دارد و در صورت تغییر سطح آب زیرزمینی، باید طراحی سیستم مورد بازنگری قرار گیرد. یک سیستم تصفیه فیزیکی و زیستی نیز ممکن است برای تصفیه آب پمپاژه شده  لازم باشد. 

بررسی و بهینه سازی سیستم پمپاژ

مدل سازی جریان وانتقال آلاینده ها که همراه با مطالعات پاکسازی سفره های آلوده انجام می شود، می تواند یک ابزار قدرتمند برای پیش بینی میزان حرکت و مسیر هاله آلودگی  و عکس العمل آن در قبال گزینه های مختلف موجود برای پاکسازی آبهای آلوده باشد.

این مدل ها باید باتوجه به  اندازه گیرهای صحرایی خصوصیات هاله آلودگی کالیبره شوند. در غیر اینصورت  با توجه به عدم قطعیت های موجود در این مدل ها باید از آنها با احتیاط استفاده کرد، بخصوص وقتی که از آن ها برای مطالعه محل دفن زباله های خطرناک (مانند زباله های اتمی) استفاده می شود.

بسیاری از محققان از مدلهای ریاضی آب زیرزمینی به عنوان یک ابزار در طراحی گزینه های مختلف پاکسازی آبهای آلوده استفاده کرده اند. زیرا این مدل ها به سرعت نتایج حاصل از اجرای گزینه های مختلف را  شبیه سازی کرده و امکان الویت بندی و مقایسه روش های مختلف پاکسازی را فراهم می کنند. بنابراین از این مدل ها می توان به عنوان یک ابزار کمکی در طراحی استفاده کرد.

توسط مدل های ریاضی جریان و انتقال آلاینده ها می توان بهترین آرایش چاه های پمپاژ و تزریق را مشخص کرد زیرا با استفاده از مدل می توان تغییرات جریان و غلظت هاله آلودگی را مشخص کرد.

Full-size image

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد