آب در ایران باستان

مردمان ایران‌زمین از دیرباز به ارزش آب به عنوان ماده‌ای زندگی‌بخش و ارزشمند آگاهی داشتند. نیاز طبیعی بشر به آب، وضع جغرافیایی فلات ایران و کمیابی این مایع گرانبها، ارزش این ماده را نزد ایرانیان صدچندان نموده و آن را در جایگاه والایی قرار می‌داده است.

ادامه مطلب ...

کاربرد سنجش از دور در پایش منابع آب

امروزه سنجش از دور به عنوان یک ابزار بسیار قوی مطرح بوده که جایگاه خاصی در پایش منابع طبیعی بخصوص پایش منابع آب دارا می باشد. با توجه به اینکه وسعت بسیار زیادی از سطح زمین پوشیده از آب است جهت مطالعات منایع آب، اقدامات میدانی کاری پردردسر و پرهزینه بوده جایگاه خود را به پردازش تصاویر ماهواره ای داده است. اقداماتی نظیر بررسی کیفیت آب شامل مطالعات شوری، بررسی مواد معلق و رسوب, بررسی رنگ آب, بررسی وجود فیتوپلانگتونها و جلبکها در آب, میزان کلروفیل و همچنین مطالعات کمی منابع آب شامل اندازه گیریهای تغییرات عمق و یا ژرفاسنجی منابع آب از جمله اقداماتی است که می توان به کمک سنجش از ذور انجام داد. این مقاله با هدف شناساندن نقش سنجش از دور در مطالعات منابع آب تدوین گردیده است تا راهگشایی باشد در استفاده از این تکنیک در پایش منابع آب کشور.

ادامه مطلب ...

کاهش هفت متری سطح آب های زیرزمینی ایران طی 15 سال گذشته

نشریه نشنال جئوگرافیک گزارش داد:
کاهش هفت متری سطح آب های زیرزمینی ایران طی 15 سال گذشته 
 

کاهش هفت متری سطح آب های زیرزمینی ایران طی 15 سال گذشته

نشریه نشنال جئوگرافیک طی گزارشی از بحران کم آبی در ایران اعلام کرد به دلیل برداشت بی رویه طی 15 سال گذشته 5/7 متر از سطح آب های زیرزمینی ایران کاسته شده است. 

 

ادامه مطلب ...