کاهش هفت متری سطح آب های زیرزمینی ایران طی 15 سال گذشته

نشریه نشنال جئوگرافیک گزارش داد:
کاهش هفت متری سطح آب های زیرزمینی ایران طی 15 سال گذشته 
 

کاهش هفت متری سطح آب های زیرزمینی ایران طی 15 سال گذشته

نشریه نشنال جئوگرافیک طی گزارشی از بحران کم آبی در ایران اعلام کرد به دلیل برداشت بی رویه طی 15 سال گذشته 5/7 متر از سطح آب های زیرزمینی ایران کاسته شده است. 

 

نشریه نشنال جئوگرافیک گزارش داد:
کاهش هفت متری سطح آب های زیرزمینی ایران طی 15 سال گذشته

خبرگزاری فارس : نشریه نشنال جئوگرافیک طی گزارشی از بحران کم آبی در ایران اعلام کرد به دلیل برداشت بی رویه طی 15 سال گذشته 5/7 متر از سطح آب های زیرزمینی ایران کاسته شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه نشنال جئوگرافیک ، رشد چشمگیر تقاضا و مصرف آب که موجب شده تا میزان بهره برداری و استحصال از منابع آبی زیرزمینی ایران بیشتر و سریع تر از تجدید و احیای آنها شود ، خسارات زیادی را به زمینهای کشاورزی این کشور وارد کرده است .
بر اساس برآوردهای آماری سطح آبهای زیر زمینی ایران طی 15 سال اخیر به طور میانگین هر سال نیم متر کاهش داشته است . با پایین رفتن سطح آب ، خاک و زمین های کشاورزی حامی خود را از دست داده و این مساله موجب افزایش رانش زمین و نشست آن شده است . مشاهدات رادارهای فضایی جدی بودن این مشکل در ایران را نشان می دهد .
با توجه به مقایسه عکسهای ماهواره ای سطح زمین و میزان منابع آبی زیر زمینی بین سالهای 1997 تا کنون ، جدی بودن مشکل پایین رفتن منابع آبی و افزایش رانش و نشست زمین به خوبی نمایان است . اکثر مناطق ایران خشک است و تنها 10 درصد کشور، باران کافی برای تامین تقاضا را دریافت می کند . مابقی مناطق ایران برای تامین تقاضای آب خود نیازمند منابع آبی زیرزمینی هستند .
یک کارشناس نشریه نشنال جئوگرافیک می گوید : حدود 50 درصد آب مورد نیاز ایران از طریق سفره های زیر زمینی تامین می شود . رشد جمعیت به همراه توسعه اقتصادی در بخشهای صنعت و کشاورزی موجب رشد فزاینده تقاضای آب در ایران شده است . ولی ذخایر آبهای زیر زمینی قادر به تامین تقاضای آب ایران نیست .
وی افزود: زمینهای کشاورزی برای کشت پسته در رفسنجان بیشترین آسیب را از کاهش منابع آبی زیر زمینی و رانش و نشست زمین دیده است .
یک استاد دانشگاه ایران نیز گفت : کشاورزان هر سال مجبورند چاههای عمیق تری حفر کنند. مناطق شهری مثل تهران نیز به شدت از نشست زمین زیان دیده است .
بر اساس این گزارش نشست زمین و تضعیف خاک خشک ، آسیبهای وقوع زلزله احتمالی در تهران یا سایر مناطق شهری ایران را به شدت افزایش داده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد